Invloed van medicijnen

Sommige medicijnen hebben invloed op de seksualiteit. Zo hebben veel antidepressiva als bijwerking dat je minder zin in seks hebt en kunnen bloeddrukverlagers zorgen voor erectieproblemen. Het is soms moeilijk vast te stellen of de seksuele problemen veroorzaakt worden door het medicijn, je ziekte of je reactie op de ziekte. Als de volgende situaties van toepassing zijn, is de kans groot dat het door de medicijnen komt:

• Het probleem begon vrij snel nadat je met het medicijn begon.
  • Het probleem was niet aanwezig voordat je met het medicijn begon.
  • Het probleem is over zodra je met het medicijn stopt.
  • Het probleem begint weer als je het medicijn opnieuw gebruikt.

Als je wilt testen of het probleem veroorzaakt wordt door de medicijnen kun je het beste eerst overleggen met je arts seksuoloog. Misschien kun je andere medicijnen gebruiken met minder bijwerkingen. Stop nooit zomaar met je medicijnen. Als er geen andere medicijnen zijn, kijk dan of je je seksuele problemen op andere manieren kan aanpakken. Zo kunnen erectieproblemen verminderen door stevige en meer gerichte stimulatie. Glijmiddel kan helpen als je moeite hebt om vochtig te worden. Daarbij kan het zijn dat je meer tijd nodig hebt om opgewonden te worden.

Bijwerkingen van medicijnen
Sommige medicijnen hebben invloed op de seksualiteit. Zo hebben veel antidepressiva als bijwerking dat je minder zin in seks kan hebben en kunnen bloeddrukverlagers zorgen voor erectieproblemen. Dit is weergegeven in de tabel ‘seksuele bijwerkingen geneesmiddelen’.

Hoe gebruik je deze tabel?

• Bepaal welk medicijnsoort je gebruikt, bijvoorbeeld een bloeddrukverlager of antidepressiva. Deze medicijngroepen staan vet gedrukt.
  • Zoek in de bijsluiter van je medicijn op welke werkzame stof erin zit.
  • Check of deze stof ook genoemd staat in dit schema.
    > Ja: kijk achter de stof welke bijwerking deze stof kan hebben. Dat wil niet zeggen dat je deze bijwerking altijd krijgt
    > Nee: dat wil niet zeggen dat je medicijn geen seksuele bijwerking heeft. Vraag eventueel na bij je behandelend arts.

Bekijk de tabel ‘seksuele bijwerkingen geneesmiddelen’

Bron: https://seksualiteit.nl/onderwerpen/ziekten-en-beperking/bijwerkingen-van-medicijnen/

Doe de test en je kunt kosteloos een intakegesprek afspreken

Quick Navigation